Monday, September 18, 2006

PHP-kodande och distkrig

Såja, nu börjar det ordna sig. Kom igång rejält med att bygga bloggen och den är snart färdig faktiskt. Så snart kan jag börja blogga själv, men stöd för ämnen. Ska bli kul!
Vad har jag då kvar?
Uppladdning av bild till ämnet saknas.
Upplägg av nytt ämne saknas.
Annars är arbetet i princip klart att provköras.

Sen ska jag bara få ihop allt på sajten, men det kommer. Bara det är klart under '06.

I övrigt så fick jag hittat hur jag gjort när jag konfigurerade databasstödet för websidan. Det är ju så att det är lite olustigt att lägga in lösenord och användarnamn i php-sidorna. Det visar sig, efter lite surfande, att Apache har stöd för miljövariabler och inte bara det, stöd för individuella modulers miljövariabler. Detta stys sen ner på katalognivå på följande vis:


<Directory /path/to/web/folder/>
php_value mysql.default_user databaseuser
php_value mysql.default_password databasepassword
php_value mysql.default_host mysqlserverhost
</Directory>


Mycket snyggt om jag får säga det själv. Tänk att dom tänker på allt.

Sen måste jag säga att det här med internetflaming är underskattat, även på min låga nivå. Jag och en "sundmark" hade en kanonkul inläggsväxling om SUSE, det visar sig att han, tydligen, jobbar på Novell på ett eller annat sätt. Snacka om att trampa lite på tårna. Klockrent söndagsnöje.