Friday, September 22, 2006

Mitt livs första Ubuntu-deb: music-applet

Nu fick jag ett ryck mitt i natten. Hittade music-applet som verkade trevlig, men jag hittade inga .debs till appleten och källkodsinstallationer vill jag inte vara med om i min Ubuntu-installation!

Efter en stunds googling och lite tips från #ubuntu-se kom jag igång på riktigt. Det visade sig att man saknar en hel del paket bara för att kunna kompilera, men till sist gick både ./configure och make igenom.

Därefter följde jag denna emineta handledningen om att bygga .debs.
Det var inget magiskt alls, inga besvärjelser i terminalen utan mest klipp och klistra från scriptet så att man fick med alla dependecies in i control-filen. Så nu har jag en snygg liten app bredvid notify-arean som ger lite kontroller till musikspelaren Banshee.

Nu så här i efterhand påpekade #ubuntu-se's Nafallo att den finns i edgy, men det kör ju inte jag, så det här blev ju bra ändå. :)

Vill du provköra paketet så finns det att ladda ner på min server.