Friday, September 08, 2006

Allt blev så enkelt

Igårkväll satt jag och pillade lite med servern.

Det visar sig att nätverkskortet inte fungerar i den kernelversionen som Ubuntu 6.06 LTS kommer med så jag fick byta ordning i GRUB:s bootordning.

När jag ändå var där så passade jag på att peta igång framebufferstöd i 1024x768. Mycket mysigt att köra Emacs och irssi på. Är även lite sugen på att dra igång mutt och slrn i terminalen så att man kunde köra alla program via terminalen.

Det finns ju faktiskt inte så många som fungerar lika bra som terminalprogram.

Vad behöver man då för att kunna köra "allt" i terminalen?

* Mutt
** Fetchmail
** Postfix
** Spamassassin
* Slrn
* Irssi

Nått sånt tror jag. Så kan jag sköta allt från servern, varifrån som jag kan hitta en terminal egentligen. Ser en tajt kurva i horisonten, jag loggar ju in med certifikat, undra hur jag ska lösa det för att kunna ta med mig det överallt?

De kändes så enkelt att vara "back to basics" med terminalprogrammen, ingen slöhet i fönsterhanteraren, bara verktyg. Underbart.