Thursday, December 29, 2005

Servern på gång

Igår tog jag tjuren vid hornen och rotade runt bland mina hårddiskar. Det visade sig att jag hade ganska många hårddiskar liggande i klädkammaren, bland andra så hittade jag en 160GB hårddisk som jag verkar ha använt som nerladdningsdisk. Den funkade utmärkt som mellanlagring för mina MP3 så att jag kunde använda den hårddisken som installationsdisk. 60GB till systemet räcker gott! Och det var nog ganska bra att jag fick flyttat MP3orna, 60GB var ganska trångt nu till slut.

Efter installation började det riktiga arbetet, en ny volymgrupp skapades på den nya, stora hårddisken. Därefter skickade jag över alla filmen till den och gick för att sova.

Imorse innan jag gick till jobbet la jag till min gamla filmdisk till volymgruppen och började kopiera in mina MP3 till den. ReiserFS är ju hur trevligt som helst med online-resize. Det känns skönt att inte ha systemet på en volymgrupp.

Todo:

  • Göra klart volymgruppen
  • SSHD
  • NFS
  • SAMBA