Wednesday, December 28, 2005

Man lär sig så länge man lever

Innan julhelgen hörde jag click of death från min server. Jag vet att jag legat på gränsen men det har funkat hittills, den stackaren har gått varm i mATX-chassit.

Innan jul började det klicka i datorn och jag visste precis vilket läte det var. Igår stack jag och handlade ett nytt chassi och en ny hårddisk till servern. I min iver att komma igång klurade jag ut att det måste vara min lilla 40GB systemdisk som var boven i dramat.

Chassit blev ett enkelt miditower med gott om kylning och hårddiskplatser i fronten. Mitt lilla mATX-moderkort ser helt underdimensionerat ut men det ska nog gå ett tag till. Passade även på att uppgradera servern med 64MB minne till från min rövargång bland jobbdatorerna.

I med datorn i det nya chassit, som visade sig vara ganska trevligt trots allt, och i med den nya 300GB hårddisken och en sparad DVD-RW. Ubuntu smet i snabbt och enkelt, men det märktes skillnad i processorkraft mellan min 3,06GHz P4 i arbetsdatorn och den stackars Celeron 633 i servern.

Väl färdig med grundinstallationen begick jag mitt misstag. Den gamla usla hårddisken som jag kört system på saknade en plastsarg vilket medförde att jag kunde koppla in molex-kontakten uppochner, med 12V mot 5V vilket grillade hårddisken som nu är stendöd. Som tur var hade jag redan tidigare räddat både mina bilder och mina dokument. Det enda som brann inne var hela min webserver, men den har inte fått särskilt mycket kärlek det senaste året, så jag tror inte det försvann särskilt mycket.

När jag sedan skulle börja installera mina andra hårddiskar visade det sig att det var min hårddisk med DVDer som stannat. Typiskt för en IBM, absolut sista gången jag handlar en sån får jag säga. Den är köpt på ITEL så jag får sticka dit med den innan garantin går ut!

Nu installerade jag allt på LVM eftersom jag tyckte det verkade smidigt men det visade ju sig att ext2/3 inte kunde förändra filsystemets storlek online utan behövde avmonteras för det vilket betyder att jag ska installera om min server igen, idag. Men det blir nog bra till slut.

Då får jag nämligen ledigt min nya 300GB hårddisk och då kan jag lägga LVM på den och min 200GB hårddisk. Sen kan jag assimilera fler diskar in i hegemonin allt eftersom!

Sen kommer ju allt det skojiga konfigureringsarbetet med NFS, SAMBA och LAMP.

Återkommer till det!