Wednesday, September 06, 2006

Ibland har man tur eller så är det bara så enkelt

Som jag tidigare skrivit så blev det en liten eld i min server på torsdagen innan jag skulle till alperna. Det var bara att rycka ur kontakten och koncentrera sig på det viktiga.

Idag fick jag lite ork och tid över så jag tänkte jag att jag skulle testa om jag inte hade någon dator i garderoben som funkade. Visst hade jag det, AMD-datorn som jag skruvat i OK delar i som bara startade om sig verkade frisk när jag bootade den. Det satt bara en pinne med 256 MB minne i den så det kändes ju lite ruttet. Ut i garderoben igen och mycket riktigt, där fanns ju en annan dator med lite DDR-minne som var villig donator.

Gamla datorn:
* CPU Celeron 633
* Minne 384 MB SDRAM

Nya datorn:
* CPU AMD 2400+ på 2000 Mhz
* 512 MB PC1600 DDR

Sen kopplade jag i allt och hoppades på det bästa. Allt verkade starta förutom nätverket och LVM, helt fantastiskt, med nytt moderkort, annan processor och AGP-kort. Inga problem.

Ok, nätverk och LVM ville jag ju ha igång.

Nätverket var lätt ordnat, det visade sig att moderkortets inbyggda nätverkskort blev konfigurerat och inte det som jag ville använda i PCI-platsen. En vända in i biosen löste det problemet enkelt.

Sen var det ju den där förblånade LVM:en. Hade jag blåst en till eller hur var det?

Man har ju lärt sig lite efter några år med datormekande och nu satt jag ju med datorn öppen så det första jag började med att kolla var strömkontakterna, dom satt alla i, men i min urkopplingsiver så verkar jag ha kopplat ur en hårddisk mitt bland dom andra. Helt slumpmässigt.
I med den och så funkade min samling diskar också, hela lagret intakt!

När jag ändå hade servern utsläpad mitt på golvet så bestämde jag mig för att uppgradera till Ubuntu 6.06 LTS, Dapper Drake vilket var otroligt enkelt, jag bara bytte från "breezy" till "dapper" på alla ställen i /etc/apt/sources.list och körde en apt-get update och sen apt-get dist-upgrade.

Nu fick jag ju pengar över till ett maffigt tv-kort, skulle ju vara tufft att peta i ett. Undra bara vilket man skulle ha? En ny DVD-brännare blir det nog samtidigt i så fall.

Nu håller den på att uppgradera 274 paket. Ska bli skönt att vara uppe och snurra med servern.