Tuesday, September 05, 2006

En brunnen server

Varför händer allt samtidigt?

Jag kom hem på torsdag eftermiddag och det luktar bränd elektronik i lägenheten. Det kom lite olägligt eftersom jag skulle till alperna på lördagen och var tvungen att jobba häcken av mig på fredagen för att kunna ta semester med gott samvete.

Så vad hade då hänt? Jo, det verkar som moderkortet gett upp till slut på min amish-server. Vid sidan av fläkten, mot portarna så hade den liten flamma tänts och därför var hela datorn död. Inte en tillstymmelse till röresle men processorfläsen var sotad så jag är glad att lägenheten inte brann ner.

Vad är då planen nu då? Jag har egentligen två alternativ, lite beroende på vad jag ska göra, antingen tar jag snålvarianten och handlar moderkort och processor till server och då blir det dom billigaste jag kan hitta.

Förhoppningsvis har inga diskar tagit stryk för hela min lagring ligger på en LVM-volym som kanske inte går att återskapa, vi får se.

Annars skulle jag kunna dra igång en uppgradering av huvuddatorn med moderkort, processor, minne och grafikkort. Behöver jag det är frågan.

Får fundera lite, blir inga nya delar förrän löning ändå. Eventuellt kanske jag kan slakta en av datorerna jag har stående i garderoben i hopp om att dom går att använda. Minst en av dom borde gå att använda iallafall, en som bara startar om sig efter boot hela tiden. Kanske skulle skruva på den ikväll sen.

Sen hade det varit coolt att få igång ett tv-kort i servern så att man fick en PVR i hemmet, kanske med en snabb DVD-brännare också.