Wednesday, August 09, 2006

En upplevelse av SUSE

Så, nu har jag kört openSUSE ett bra tag och det känns lite halvtrist. Allt fungerar hyffsat men versionerna känns uråldriga och vissa saker buggar mer än dom borde.

Jag saknar en "lagom" beta-dist som man kan köra där man ligger med lagom farliga grejer installerade, inte så att man är tvungen att pilla varje dag, men så att det iallafall händer något i utvecklingen av programmen.

SUSE känns omständigt och mossigt. Buggar dyker upp och verkar aldrig försvinna. När jag är hemma lite mer blir det nog att installera något nytt. Börjar bli sugen på Gentoo igen, men kanske då en Stage 3-installation.

Sen verkar det inte SUSE vara något annorlunda än andra distar, man får lägga till tredjeparts-källor för att få allt att fungera i en modern datormiljö, mp3, flash, xvid, etc. Samma lika som alltid annars.

Nä, som sagt, Ubuntu elle Gentoo ligger på önskelistan. Frågan är bara om jag vill ha Ubuntu med en polerad GNOME-version eller Gentoo med dess fantastiska e-build-träd och versioner som ligger i framkanten.

Jag tror nog allt att det blir Gentoo den här gången!