Tuesday, December 13, 2005

En vecka i pingvinens tecken med iPod

Efter att ha provat iTunes under windows ville jag inget hellre än att prova något annat. Ett värre verktyg har jag nog inte varit med om, ursäkta mig alla Mac-fans, alla jag pratat med som provat säger att iTunes under Mac är en helt annan historia.

För att känna på lite hur det skulle fungera med Linux och en iPod så installerade jag Ubuntu på en ledig hårddisk och började experimentera. GTKPod verkade trevligt men det var lite tröttsamt att man var tvungen att stänga av datorn för att få koppla loss iPoden.

Efter att ha läst gott om AmaroK till KDE så installerade jag om datorn med Kubuntu denna gången. AmaroK var tyvärr lite buggigt och hängde sig när jag skulle ladda över musik.
Nu är jag iallafall tillbaka till GTKPod och allt funkar utmärkt, trodde jag. Det visar sig dock att programmet inte klarar att se skillnad på musikfiler och filmer. Detta medför att jag nu ser alla mina låtar och filmer under både Filmer och Musik, men jag kan inte kolla på film då iPoden försöker spela mp4-filen i musikspelaren och inte videospelaren.